רגשות מעורבים או לערב רגש בניהול?

בס"ד

רגשות מעורבים או לערב רגש בניהול?

אני כותבת את הטור היום ברגשות מעורבים.

מחד שמחה על הפסקת האש, ואידך אבלה על ארבעה אנשים שאינם עוד, וארבע משפחות שחייהם השתנו מקצה לקצה… ובכלל כל התקופה הזו – חג פסח ואז ספירת העומר – ימי אבילות. אמנם ראש חודש, אבל אין מוזיקה, הסמיכות של יום הזיכרון ויום העצמאות ועוד ועוד…  

כל החיים שלנו ככה. בכל הממשקים ומערכות היחסים שלנו עם הסביבה מעורבים רגשות. גם שלנו וגם של אחרים. יש אירועים שלוקחים אותנו חזק לכיוון אחד בעוד הסביבה, התקופה, הזמן או הסיטואציה – דוקא מושכים אותננו רגשית לכיוון השני. גם במישור הניהולי רואים את זה. לבני האדם יש רגשות. ללקוחות שלנו, העובדים לצדנו, הממונים עלינו, הכפופים לנו תחתנו וספקי חוץ שמנהלים איתנו מערכות יחסים עסקיות, רגשות זה שם המשחק. 

ניהול הרגש משמעותו שליטה מידתית בהשפעת הרגשות על מצבים וקבלת החלטות, וכן שימוש באינטלגנציה רגשית בהתנהלות האישית שלך ובהתנהלות כלפי הסביבה.

יש הרואים את הרגשות כמקור ל"צרות". כמשהו לא צפוי, לא רציונאלי ולרוב קיצוני ובעל השפעה הרסנית. אך לא כך הדבר. רגשות יכולים להיות חיוביים ויכולים לספק לנו מידע רב על המתרחש סביבנו וגם על התהליכים הפנימיים בנו ובכפופים לנו שמשפיעים על התנהלות עסקית וניהולית.

אחד התפקידים החשובים ביותר בניהול, והוא מדד לניהול מקצועי יותר ומשמעותי יותר הוא לנהל את הרגש בארגון. שלך ושל העובדים שלך.

נדבר היום על 4 טיפים קטנים לניהול רגש:

  1. קבלת החלטות – לעיתים אנחנו נדרשים לקבל החלטה בתוך מצב של סערה רגשית. את מאוכזבת מתפקוד של אחת העובדות, אתה רוצה לסגור חשבון עם מישהו שפגע בך, ועכשיו צריך להתכנס למצב של קור רוח ולקבל החלטה מושכלת. איך עושים את זה? חוזרים לעובדות. לא מתיחסים לפרשנות ולקולות הקטנים שמפריעים. שואלים: מה היה? מה אני רואה? וכך אפשר לחזור לפרופורציות ולנהל את הרגשות שלנו.
  2. מראה לנפש – כל רגש הוא ביטוי למחשבות וצרכים כמוסים של האדם. רגש הוא הכלי באמצעותו אנחנו יכולים 'לקרוא' את העובדים שלנו, וכן, הם גם יכולים 'לקרוא' אותנו. אז בואו נשתמש בכלי הזה. אני פוגשת לא אחת מנהלים.ות שחוסמים את עצמם מלהביע רגש כן ואמיתי כי 'זה לא נאה שיראו את המנהל במצב כזה'…. אז כולנו בני אדם, ודוקא כשמפגינים רגש אמיתי זהו רגש הנכנס אל הלב של הצד השני ויוצר שם הזדהות, קשר וחיבור.  אז כמובן לא צריך להקצין או להחצין את הרגשות שלנו באופן דרמטי, אבל בהחלט אפשרי לתת לרגש לעבוד בשבילנו..
  3. איזון – האחריות שלנו כמנהלים הוא לנהל את הרגש בארגון שלנו. לפעמים יש עובדים שיודעים לסחוט רגשית את המנהלים שלהם. יש מנהלים שמפעילים מניפולציות על העובדים שלהם.. האחריות שלנו כמנהלים היא לשמור על איזון. להגיב במידתיות, לשמור על מידת רגש שאפשר לעבוד איתה. אפשר להשתמש פה בטכניקות ניהוליות שונות כמו – לעלות ליציע (להסתכל על הסיטואציה מבחוץ) לצנן את הטמפרטורה (להסיט נושא ולא לדבר על מה שבוער אלא 'לנסות' אותו מכיוון אחר) או שימוש במודל אפר"ת או דומים לו. (אם מעניין אתכם לשמוע עוד על זה – כתבו לנו במייל חוזר!)
  4. להתייחס לרגש שעולה- אם ראית עובד שפניו לא כתמול שלשום לטוב או למוטב – התעניין בו. תנסי להבין איך את יכולה לעזור והאם קרה משו… לפעמים כבר שאלת התענינות פועלת את פעולתה ומשפיעה לטובה על כל היום של העובד כי מישהו ראה אותו וחשב עליו…

יש משפט עממי שאומר "מה שאתה לא מנהל – מנהל אותך"

שתפו אותנו בחויה שהיתה לכם שהצלחתם לנהל את הרגש שלכם או של העובדים שלכם?

ואם כבר – איך מתמודדים עם עובדים שונים בעלי מעורבות רגשית שונה בעבודתם?  ומה צריך לעשות מנהל בשביל לשמור על "שקט רגשי" בצוות?  ואיך אפשר למנף את הסגנונות הרגשיים של העובדים למקום חיובי ופרודוקטיבי עבור הצוות?

אם מעניין אותך תשובות לשאלות הנ"ל, אם את.ה מנהל.ת ששמים לעצמם סטנדרטים גבוהים – מקומך איתנו!

בואו לעלות קומה בניהול – והצטרפו לקורס פיתוח מנהלים להתפתחות אישית ומקצועית!

קישור לדף נחיתה >>> http://bit.ly/2V9GeTv