הקשר בין ממשקים

הקשר בין ממשקים

בכובעי הקודם הייתי מורה. בין האירועים המשמעותיים בשנה נכללו אסיפות ההורים. באחת הפעמים, הגיעה אמא של תלמידה שהתגוררה באחד היישובים. אחרי דברי ההקדמה והשבחים, הודעתי לאמא שהילדה לא מכינה שיעורים, וזה בעייתי ומזיק גם לתלמידה. 

תגובתה הפתיעה אותי "הילדים ביישוב שותפים במשימות הרבות ואין להם זמן לעשות שיעורים" והוסיפה "אני לא מקדישה שום משמעות לשיעורי הבית".

לפני שנגיע לסוף הסיפור, חשוב לדעת כי גם למנהלי עסקים וארגונים יש מה ללמוד מהממשק של אסיפת הורים. למעשה מפגש בין ממשקים הוא כמו החיבור בין אצבעות היד, כולן למען המטרה, אך לכל אחת תפקידה וייחודיותה וכשרוצים לשפר את התפקוד יוצרים מפגש מוצלח בין הממשקים ומשדרגים את הפונקציונליות.  

המפגש של הממשק המשולש: תלמיד-ביה"ס-בית בא לידי ביטוי באסיפת ההורים, שם מתאפשר לראות את המכלול ולשדרג את המסלול

בארגון, בעסק ובאסיפת הורים, אפשר להסתכל פגישת הממשקים ב-2 רמות:

באסיפת הורים יש את שלב הדיווחמה קורה עם הילד/בבית/ בביה"ס? ואת שלב התיאום העקרוני – האם הילד התקדם, כיצד יכולה כל אחת מהצלעות לפעול למען המשך ההתקדמות?

גם בישיבות בין ממשקים בארגון, שבה שתי צלעות נמצאות יחד למען צלע שלישית כמו: בין קולגות, בין 2 מנהלים של יחידות שונות בארגון, 2 ארגונים שעובדים במשותף על פרויקט מסויים ועוד, יש את 2 הרמות:

1. רמת דיווח ויידוע – של כל הפרטים ה'יבשים' והטכניים

2. רמת המחשבה – המהותית שבוחנת: איפה היינו והיכן אנחנו היום, מה נדרש לעשות כדי להתקדם הלאה, ואיך כל אחת מהצלעות יכולה לעשות את המקסימום בשביל להגיע אל היעד המשותף.

עד כמה שהחלק השני חשוב ומהותי יותר, בישיבות רבות משקיעים את רוב הזמן בחלק הטכני. כאשר עושים את השינוי התפיסתי ומשקיעים בחלק העקרוני יותר, אפשר למצוא את השלם הגדול הרבה יותר מסך חלקיו וליהנות מישיבה מועילה ואפקטיבית. 

כאשר ליוויתי ארגון בתהליך שדרש שיתוף פעולה בין מחלקת כספים ומחלקת פיתוח עסקי, ראיתי שהדברים היו תקועים כי כל צד היה עסוק במשימותיו, רוב הזמן בישיבות היה מושקע בחלק של התיאום הטכני של מה שמוטל על כל מחלקה. רק כאשר הם עברו לשיח ברמה המהותית: מה המוצר צריך, איך אפשר לקדם אותו, אז הם גילו כי השלם גדול מסך חלקיו, הישיבות הפכו מועילות ואפקטיביות והדברים התחילו לקרות!

כשעושים את זה נכון, השינוי הוא מיידי! (וכבר יום אחרי קיבלתי הודעה "אני לא מאמינה איך השינוי הזה השפיע עלינו כל כך מהר")

ומה עשיתי עם אמה של התלמידה ההיא? שוחחתי ארוכות עם האמא, כשהתעסקנו בעיקר במהות של חשיבות הלימודים, מצאנו את הדרך להפגיש בין הממשקים, וגיליתי עד כמה שיח נכון פשוט מניב פירות. 

ממשק בעסק או בארגון, יכול להיות גם כאשר מדובר בארגון גדול עם אגפים שונים, וגם בעסק קטן שבו מספר העובדים הוא פחות מאצבעות כף יד אחת (הדומות, אך שונות, זוכרים?).

חשבתם פעם מהן הצלעות במשולש שלכם? איפה מאתגרים אתכם הממשקים בעסק, או בארגון שלכם?