איך מגרשים את השחיקה בעבודה?

איך מגרשים את השחיקה בעבודה?

לאחרונה פורסם כי ארגון הבריאות העולמי החליט כי שחיקה בעבודה היא "אבחנה רפואית" הנכללת מעתה בספר האבחנות הרפואיות שיפורסם בקרוב (הספר מתפרסם מדי כמה שנים ובו האבחנות הרפואיות המאפשרות קבלת שירותים רפואיים). משמעות הדבר כי, שחיקה בעבודה זו מחלה. אז אנחנו לא עוסקים בפן הרפואי, אלא מנסים בכלים המקצועיים של המנהל, לטפל בשחיקה בעבודה, ולנסות לצמצם אותה ככל הניתן.  

מה גורם לשחיקה בעבודה? שלושה מרכיבים עיקריים:

תנאים פיזיים – תנאי עבודה: שעות עבודה, נסיעות, עומס יתר וגם.. היעדר עומס(!), עבודה מונוטונית; סביבת עבודה: רעש, ריח, תאורה וכל גורם שמשפיע על החושים.  

ניהול קריירה – חוסר בטחון תעסוקתי, חוסר ודאות מקצועית, היעדר  הזדמנויות קידום והתפתחות, תפקיד לא תואם יכולות או נטיות מקצועיות.

יחסי אנוש – בעיות ביחסים בינאישיים במסגרת העבודה, חוסר אמון, חוסר תמיכה וקשב, היעדר משוב והערכה, ליקוי בשת"פ.

כמו בכל נושא כאשר רוצים לפתור את הבעיה, בוחנים מה השורש שלה ועושים טיפול שורש. מאיפה מגיעה השחיקה ומה מעסיקים יכולים לעשות כדי למנוע לחץ ושחיקה?

החדשות הרעות – שחיקה היא בלתי נמנעת

למעשה, לחץ ומתח הם לפעמים חיוביים, כמו בחשמל, נדרשת רמה מסויימת של מתח כדי להמשיך להעביר את האנרגיה בעבודה. חשוב שיהיה ברור שצריכים להתקדם, לזוז, אבל שיהיה מאוזן ולא קיצוני.

אז מה עושים? שלושה צעדים להפחתת שחיקה בעבודה:

לטפל בתנאים הפיזיים

ככל שהתנאים הסביבתיים הטכניים תקינים, השחיקה תהיה איטית. חשוב לדעת שאפשר לשפר את התנאים, וזה במקרים רבים דורש מחשבה קטנה ותשומת לב. למשל, לאפשר פעם בשנה לעובד לאבזר לעצמו את סביבת העבודה, עם תקציב קטן שניתן לו עבור אקססוריז. כמובן, לעשות פעולות פנאי וגיבוש חברתי, שמעניקים התאווררות לעובדים. אפשר לשלב ביניהם ולעשות יום כיף באיקאה, או ברשת אחרת וליהנות מרכישה חברתית, ותחושה שמרעננת את השגרה ומגרשת את השחיקה.

לאפשר התפתחות הקריירה

לייצר אופק ולהראות לעובד שיש לו יכולת לגדול בארגון.

בעידן שהכל מדיד כאשר חברה מתנהלת בצורה ברורה עם מטרות ויעדים (כלכליים או פרמטרים של מלכ"רים), חשוב ליצור תוכנית כזו גם עבור העובדים ולקשור את ההתקדמות החברה בהתקדמות האישית שלהם, וגם לחבר את העובד עם הערכים של הארגון.

להיות עם היד על הדופק ולבדוק איפה העובד יכול להתפתח, מה מעניין אותו ברמה האישית, האם יש לנו אפשרות לתת לו את הקידום שהוא מעוניין בו, או לעדכן את תחומי האחריות שלו לפי רצונו, ככל שמתאפשר, כדי להגביר את הסיפוק ולהפחית את השחיקה. 

יחסי אנוש משופרים

אתם כבר יודעים שאנחנו ב- GoUP חושבים כי  הכל תלוי ביחסי אנוש, וזה נכון לגבי יחסי האנוש מול המנהלים, העובדים, הלקוחות, ובכלל…

הנסיון מוכיח כי יחסי אנוש משפיעים על הדרך, על התוצאות, על היעילות ובעצם על ה-כ-ל.

ככל שיש לנו יחסים טובים עם העובדים והמנהלים שלנו וככל שנדאג לייצר אווירה מחברת, טובה ונעימה בינינו לבין הצוות שלנו ובתוך הצוות עצמו, ככה השחיקה תרד.

 

יש לכם רעיונות נוספים להאטת השחיקה? ספרו לנו!